Gillar du att använda bilder i dina uppsatser eller presentationer? Britannica Image Quest kan hjälpa dig!

Publicerad: 2023-02-01

I Britannica Image Quest hittar du miljoner bilder som fritt får användas i utbildningssyfte, till exempel rapporter, studentuppsatser, föreläsningar eller presentationer.

En färgad bild på ett TEM virus
Hepatitis B virus, TEM. [Photograph]. Retrieved from Encyclopædia Britannica Image Quest. https://quest-eb-com.proxy.kib.ki.se/search/132_3032547/1/132_3032547/cite

För varje bild erbjuder databasen en detaljerad förklaring av vad bilden representerar.

Till exempel, om vi söker på "virus" i databasen så uppenbarar sig bilden bredvid. Om vi klickar på bilden så lär vi oss inte bara att bilden representerar hepatit B och producerades via transmissionselektronmikrofotografi (TEM), vi lär oss också vad hepatit B är och hur det påverkar människokroppen.

Kom ihåg att alltid citera dina källor. I Britannica Image Quest klickar du på "cite." Alternativt använder du KIB:s referensguide till Vancouver eller APA och klickar på "bild."

Britannica ImageQuest

Databas med bilder som får användas fritt i utbildningssyfte (till exempel rapporter, studentuppsatser, ppt-presentationer).