Nya MeSH-termer för 2023 nu sökbara i Svensk MeSH

Publicerad: 2023-03-14

Varje år uppdateras MeSH-vokabulären med ett antal nya termer, 2023 tillkom 260 termer. De har nu blivit översatta och går att söka fram i Svensk MeSH.

MeSH, som står för Medical Subject Headings, är en vokabulär med medicinska termer som används för att indexera och söka efter artiklar i databasen PubMed. MeSH produceras och utvecklas av National Library of Medicine i USA. Varje år utökas MeSH-vokabulären, och den innehåller nu över 30 000 termer.

De nya MeSH-termerna översätts varje år av bibliotekarier vid KIB och blir sedan sökbara i Svensk MeSH. Termer som saknar en vedertagen svensk motsvarighet översätts dock inte.

Många av de ämnen som MeSH-termerna omfattar har tidigare förekommit i PubMed. I MeSH Database kan du, under "Previous Indexing", se hur ett ämne tidigare har indexerats.

Bland de nya termerna syns flera olika ämnesområden. Till exempel har det introducerats många nya termer för att beskriva olika populationsgrupper.

Saknar du en MeSH-term kan du själv skicka in förslag på följande sida: https://www.nlm.nih.gov/mesh/meshsugg.html

Har du synpunkter eller frågor om översättningen kontakta gärna biblioteket på kib@ki.se

Ett urval av de nya MeSH-termerna för 2023

Food, Processed Processad mat
Extended Family Utvidgad familj

Svensk MeSH

Svensk MeSH hjälper dig att hitta bra sökord då du ska söka i databaser, så som PubMed. Kan också användas när du vill översätta medicinska termer från svenska till engelska och tvärtom. Svensk MeSH är en översättning av MeSH (Medical Subject Headings), en kontrollerad vokabulär som produceras av National Library of Medicine, NLM.

Två kvinnor vid en laptop

Handledning i informationssökning

Ska du söka vetenskapliga artiklar eller skriva referenser och behöver råd? Då kan du få hjälp av våra bibliotekarier. Vi erbjuder både drop-in i Zoom och bokad handledning.

Öppettider drop-in-handledning i Zoom

mån - fre: 12:00-14:00